När klockan slog tolv den 31 december och ett nytt år tog sin början, kvarstod en sak för många: distansarbetet. Medan många trivs bra med att kunna jobba hemifrån – med ökad flexibilitet och förenklat livspussel – har det för andra inneburit en stor utmaning när den sociala interaktionen med kollegor försvinner. Bristen på rutiner kan leda till att många arbetar för mycket eller för lite och att arbetet kan ta allt större plats i hemmet och inskränka återhämtningstiden. Det säger Linda Widar, arbetsmiljöforskare vid Gävle Högskola.

Personlighetsdrag avgör hur vi trivs med hemarbetet  

Men hur kommer det sig att vissa älskar att jobba hemifrån medan andra vantrivs? En del tyder på att det har med personlighetsdrag att göra, och lite otippat verkar extroverta personer trivas bättre med distansarbetet än introverta. Skälet till detta är bland annat att extroverta personlighetstyper tenderar att hålla igång fler relationer utanför arbetsplatsen än introverta. Läs mer om detta här

Vikten av en god arbetsmiljö

Oavsett om du tillhör de som trivs med distansarbetet eller mår bäst när du är på kontoret, är en gemensam utmaning med hemarbetet att få till en bra arbetsmiljö som fungerar i längden. På Suntarbetslivs hemsida hittar du tips och information om hemarbete, oavsett om du är medarbetare, chef eller skyddsombud. Även Prevent har sammanställt tips och råd vid distansarbete. Verktygen som finns hos Suntarbetsliv och Prevent har Akademikerförbundet SSR arbetat fram tillsammans med andra organisationer. 

En god arbetsmiljö är dock inte bara relevant om du arbetar på distans. Hur en arbetsplats är utformad är högst relevant, och sedan 1 januari 2021 har Arbetsmiljöverket tagit fram en reviderad föreskrift om arbetsplatsens utformning. Föreskriften lyfter bland annat fram vikten av att skapa arbetsplatser som är tillgängliga för alla, så att så många som möjligt kan använda arbetsplatsen på lika villkor vilket ligger i linje med förbundets projekt Universell Utformning av Arbetsplatser, UUA. Ta del av en kortfattad genomgång av vad som är nytt här och läs eller ladda ner den reviderade föreskriften här

Våga sätta gränser och ta hand om dig själv

Även om möjligheten att arbeta på distans medfört att många får mer tid över till privatlivet och har enklare att få ihop livspusslet, har gränsen mellan arbete och fritid blivit suddigare. På grund av det är det viktigare än någonsin att sätta gränser och finna balans. Vill du testa hur din situation ser ut – och få tips på hur du skapar en bättre balansen mellan arbetsliv och privatliv? Gör Balansguiden på Prevents hemsida – en guide både för dig som jobbar hemma och för dig som gör jobbet på jobbet. 

På Suntarbetslivs hemsida hittar du mer på ämnet, och får hjälp med att motverka och hantera stress.